Temas

enquesta

ENQUESTA

Com valores de l’1 al 5 la política d’habitatge de l’alcaldessa Colau?

Els problemes d’accés a l’habitatge es multipliquen a Barcelona. Els indicadors mostren un ascens del preu del lloguer que està obligant a molts ciutadans a anar a viure a d’altres ciutats de l’àrea metropolitana; el parc de lloguer social és de només 7.406 pisos i 150 habitatges gestionats per l’Ajuntament estan vuits per qüestions burocràtiques. Des que Ada Colau va arribar a l’alcaldia, els lloguers a Barcelona s’han disparat un 24% de mitjana.

ENQUESTA

Creus que el tramvia per la Diagonal pot ser una solució als problemes de trànsit a l'entrada i sortida de Barcelona?

Aquesta és la setmana clau per al tramvia de Barcelona. La falta d'acord polític podria deixar al calaix el projecte de transformació urbanística més important del mandat de l'alcaldessa Ada Colau. Aquest divendres arriba al plenari de l'Ajuntament la versió reduïda del pla amb la perllongació del tram des de Glòries fins a Verdaguer. Un traçat que facilitaria, si s'aprova, la mobilitat a zona del Besòs amb Sant Adrià i Badalona.

ENQUESTA

Creus que les bicicletes que circulen per Barcelona respecten les normes de circulació?

La convivència entre vianants, cotxes, motos i bicicletes torna a estar d'actualitat a Barcelona. L'entitat Amics de la bici demana que els ciclistes puguin saltar-se els semàfors vermells quan creguin que no hi ha perill. Aquesta proposta arriba quan s'està debatent el nou model de carrils-bici i mentre els ciutadans tracten d'harmonitzar les diferents necessitats de transport.

ENQUESTA

Creus que ha tornat la bombolla immobiliària del lloguer?

El preu del lloguer de pisos a Barcelona ha arribat al seu màxim històric en tots els barris i districtes de la ciutat. Segons dades de la Secretaria d’Habitatge de la Generalitat, durant el tercer trimestre del 2017, el preu mitjà dels nous contractes de lloguer va superar els 900 euros mensuals per primera vegada en la història. Un increment del 9,4% respecte el mateix període de l’any anterior. Ciutat Vella, amb un augment del 12,8%, és el districte on s’han disparat més els preus del lloguer.

ENQUESTA

Creus que s’han reduït les llistes d’espera a la sanitat pública?

Segons la conselleria de Salut de la Generalitat les llistes d'espera a Catalunya s'han reduït tant en les consultes externes com en les intervencions quirúrgiques durant el 2017. Pel Defensor del Pacient, en canvi, la situació continua sent preocupant i adverteix que Catalunya és el territori amb més malalts en llista d’espera.

ENQUESTA

Està justificada la pujada de les tarifes del bus i metro de Barcelona?

Barcelona ha començat el 2018 amb els preus més cars del transport públic. La targeta T-10 supera ja els 10 euros i el bitllet senzill s’enfila fins els 2,20 euros. Un increment molt criticat tant per l’oposició de l’Ajuntament de Barcelona com per l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) que el considera “injust social i ambientalment”.

ENQUESTA

Creus que està augmentant el top manta a Barcelona?

Segons els comerciants de Barcelona el top manta està proliferant a la ciutat i des de fa uns mesos la venda ambulant il·legal està tornant a augmentar a diferents zones de la ciutat com les Rambles, la Plaça Catalunya, el Port Vell o algunes estacions de metro.

ENQUESTA

Els serveis funeraris a Barcelona són cars?

El 76% dels barcelonins creuen que els serveis funeraris de la seva ciutat són molt o bastant cars segons el darrer Baròmetre semestral de l’Ajuntament de Barcelona. De fet, Barcelona encapçala el rànquing de ciutats espanyoles on es més car un funeral (7.149 euros). Un 300% més del que costa a altres ciutats.

Només un 1,6% dels ciutadans asseguren a l’enquesta que els preus a Barcelona son normals, i un 20% no es pronuncia al respecte. I tu, què en penses? Cal una reforma per rebaixar els preus?

Actualment, l’Ajuntament rep uns 3 milions d’euros anuals gràcies al 15% de participació que conserva al monopoli dels serveis funeraris de Barcelona que no han baixat les taxes els últims 30 anys. Un servei que requereix una mitjana de 10 professionals per cada persona morta i això 365 dies l’any, 7 dies a la setmana i 24 hores al dia.

Amb tot, el govern d’Ada Colau vol fer una reforma del model actual i crear una funerària pública per rebaixar els preus però de moment no compte amb el suport polític suficient dels grups municipals.

De la seva banda, la síndica de Greuges, Maria Assumpció Vilà, denuncia que “els preus son abusius” i per això reclama al govern espanyol que l’IVA dels serveis funeraris sigui reduït o superreduït en lloc d’aplicar-se el 21% actual. També demana que els funerals de beneficència tinguin una millor qualitat i que s'introdueixin canvis en els requisits d'accés perquè més persones hi puguin optar. Les factures a les que ha tingut accés oscil·len entre els 5.000 euros i 10.000 euros.

Participa i digues la teva al programa ‘La Ciutat’ amb Albert Lesan, de dilluns a divendres de 12:30 a 14h.

Pots votar a l’enquesta, dir la teva en directe o deixar-nos el teu missatge de veu al Whatsapp del programa 676760908.

ENQUESTA

T’està afectant l’encariment dels preus dels pisos a Barcelona?

Segons el darrer Baròmetre Semestral de l’Ajuntament de Barcelona, l’accés a l’habitatge figura entre les principals preocupacions dels barcelonins. No es estrany tenint en compte la bombolla dels preus del lloguer i dels pisos a Barcelona, fruit de la massificació turística i de l’especulació dels grans inversors.

Cada vegada es més habitual trobar pisos de només 30 metres quadrats a Ciutat Vella, Sant Antoni o la Barceloneta per un lloguer de 1.000 euros mensuals. De fet, el preu del metre quadrat a la Barceloneta ja es més car que a barris com Sarrià-Sant Gervasi amb habitants amb un poder adquisitiu més alt.

El preu mitjà del lloguer a Barcelona s’acosta als 800 euros, el doble que fa 15 anys, segons dades de l’INCASOL. Viure a Barcelona gairebé s’ha convertit en missió impossible. Es multipliquen els casos de famílies, joves o veïns de tota la vida que han de marxar a viure fora de la seva ciutat, com a conseqüència d’aquest espiral de pujada de preus. Segons els experts, aquesta bombolla immobiliària està arribant al seu punt màxim i està canviant la fesomia dels barris a un ritme vertiginós. Es dona la paradoxa que mentre els salaris han baixat en els darrers anys, els lloguers s'han incrementant molt per sobre dels preus anteriors a la crisi econòmica.

Les causes principals d’aquest increment desorbitat son la manca d’oferta, l’especulació i els pisos turístics, amb la proliferació d’apartaments turístics il·legals que pels seus propietaris surten més rendibles que el lloguer a llarg termini. A més, hi ha inquilins que relloguen els seus pisos a traves de plataformes com AirBnB de manera il·legal, sense permís ni llicència municipal.

Paral·lelament, cada vegada hi ha més inversors que compren habitatges o edificis sencers amb l'objectiu de beneficiar-se de lloguers de luxe, provocant l’increment dels preus de l’entorn, un fenomen conegut com a ‘gentrificació’, en què la gent amb un poder adquisitiu alt s'instal·la a barris populars fins al punt que en canvia el teixit social i expulsa els seus veïns.

Quin es el teu cas? Estàs patint aquest encariment de preus? Com t’està afectant la pujada dels lloguers? Has hagut de deixar el teu barri per aquest motiu? Com es podria frenar aquest espiral de preus?

Participa i escolta totes les opinions al programa 'La Ciutat' amb Albert Lesan, de dilluns a divendres de 12.30 a 14h. Pots votar a l’enquesta, dir la teva en directe o deixar-nos el teu missatge de veu al Whatsapp del programa: 676 760 908.

ENQUESTA

Creus que és prioritària la reforma de l’avinguda Meridiana?

Els veïns estan farts que l’avinguda Meridiana sigui una autopista per on diàriament circulen prop de 100.000 vehicles i es creuada per 10.000 vianants. Per això, la plataforma ‘Som Meridiana’, que agrupa 25 entitats dels tres districtes que travessa l’avinguda, ha elaborat un manifest en el què reclama al govern d’Ada Colau una reforma integral amb més zones verdes i menys carrils per al trànsit rodat.

Els sis quilòmetres i mig de l’avinguda Meridiana son actualment una via d’entrada i sortida a la ciutat, i no una avinguda d’ús per als barcelonins com demanen els veïns, comerços i entitats dels districtes de Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris. L’objectiu es pacificar i humanitzar la Meridiana, reduir els índexs de contaminació i soroll, i millorar la convivència entre vehicles, vianants i ciclistes.

L’Ajuntament, conscient que és una assignatura pendent, ha presentat quatre propostes, que espera consensuar amb els veïns i portar al ple municipal per a la seva aprovació si compte amb el suport suficient dels partits de l’oposició.

La primera proposta -la més ambiciosa i la que més convenç al govern municipal- aposta per mantenir l’amplada actual de les voreres, eliminar dos carrils d’entrada i sortida a la ciutat, crear un carril bici central i augmentar l’arbrat i la zona verda.

Les altres tres propostes mantenen els carrils per sentit actual. La primera es basa en la incorporació d'un carril bici central sense reduir voreres; la segona, en la incorporació d'un carril bici central reduint voreres, i la tercera en la creació d'una calçada central i dues de laterals, un carril bici i la reducció de les voreres i el manteniment del nombre de carrils.

Què opines? Estàs a favor de reformar l’avinguda Meridiana? Creus que es prioritària la reforma? Es possible? Quines conseqüències pel trànsit tindria la supressió de carrils en una via d’accés tant important com aquesta?

Participa i escolta totes les opinions al programa 'La Ciutat' amb Albert Lesan, de dilluns a divendres de 12.30 a 14h