Educació

Els alumnes denuncien set situacions de violència cada dia des de l'inici de curs

La Unitat de Suport a l'Alumnat en Situacions de Violència acumula més de 3.000 casos des de l'any 2021

Albert Postils

Barcelona | 30.10.2023 17:36

En els primers dos mesos de curs, els alumnes han denunciat, de mitjana, set situacions de violència cada dia. Si agafem el total, són 332 casos des que ha començat el curs. Són dades del Departament d’Educació recollides a través de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situacions de Violència (USAV).

La consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge, lamenta que encara estiguin normalitzats alguns comentaris discriminatoris: "Hem viscut un canvi profund a la nostra societat on hem après a posar nom a totes les formes de violència. Però encara tenim molt normalitzades actituds masclistes, racistes, d'assetjament, de ridiculització o de menyspreu".

Des de la posada en marxa de la USAV, l’any 2021, s’han atès 3.039 casos, dels quals un 18% han acabat derivats a Mossos d’Esquadra o fiscalia i un 20% han passat a mans de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).

Les xifres de casos atesos, de fet, es doblen curs rere curs. I pel que fa al tipus de denúncies, la majoria estan relacionades amb l'assetjament entre alumnes, seguides del maltractament infantil i adolescent.

El Govern vol que el servei arribi al màxim de joves possible. Ara, es vol donar un nou impuls a través d’uns vídeos que reprodueixen situacions reals i que es difondran a través de les xarxes socials.

Un cas particular

La presentació de les dades s'ha fet a l'institut Apel·les mestres de l'Hospitalet de Llobregat, un centre que la consellera d'Educació, Anna Simó, considera referent a casa nostra en el foment de la convivència i la resolució de conflictes.

El centre compta amb una assemblea feminista que intenta sensibilitzar l'alumnat sobre actituds, situacions o comentaris normalitzats, però que són clarament violència contra les dones. L'Ermessenda Segura, una de les alumnes que hi participa, explica que es vol donar un toc d'atenció a l'alumnat perquè s'adoni que algunes de les seves actituds poden travessar aquesta línia.