POLÍTICA

Govern i Comuns acorden Pressupostos després de desencallar la compra especulativa

Les dues parts han consensuat reformar la llei d’urbanisme per prohibir l’especulació

Marcos Díaz | Montse Valls

Barcelona | (Publicado 19.02.2026 08:59)

Salvador Illa i Jéssica Alñbiach signen l'acord de Pressupostos
Salvador Illa i Jéssica Alñbiach signen l'acord de Pressupostos | Govern

El Govern ha desencallat els Pressupostos per la banda dels Comuns. Salvador Illa i Jéssica Albiach han rubricat aquest dijous l’acord després d’arribar a una entesa per prohibir l’especulació. Les dues parts han trobat en la llei d’urbanisme la fórmula per evitar que fons voltors i grans tenidors acumulin immobles per fer negoci. L’Executiu i els Comuns s’han donat de termini fins el mes de juny per aprovar la reforma en el Parlament.

La líder parlamentària dels Comuns, Jéssica Albiach, ha reivindicat que “no podem impedir que comprin, però sí que podem condicionar a què es destina l’habitatge”. La dirigent de la formació morada ha assegurat que “posem les bases perquè els ajuntaments puguin prohibir la compra especulativa i expulsar els fons voltors”. “Ningú podrà comprar per especular”, ha reblat. Albiach.

La modificació de la llei d’urbanisme, en tot cas, no permetrà el Govern prohibir l’especulació, sinó que la darrera paraula la tindran els ajuntaments. Seran els consistoris els que hauran d’aprovar plans i ordenances perquè els habitatges siguin exclusivament per viure-hi.

La norma podrà aplicar-se en els 271 municipis declarats com a zones tensades, on hi viu el 90% de la població. L’objectiu és impedir que fons voltors i grans tenidors -propietaris a partir de 5 immobles- puguin comprar-ne més. Amb la futura llei només podran adquirir edificis sencers per destinar-los a lloguer habitual i amb preu topat.

En canvi, els petits propietaris podran comprar un màxim de 4 habitatges, sempre que sigui perquè hi visqui el comprador, un familiar proper -fins a segon grau- o per llogar-lo a preu regulat. Les herències tindran condicions similars i les segones residències s’hauran de comprar fora del municipi i es considerà una extensió de l’habitatge habitual encara que no s’hi visqui regularment.

La reforma legislativa també preveu endurir les sancions per incomplir la llei d’habitatge amb multes que podrien enfilar-se fins al milió i mig d’euros.

Rodalies: compromís per assumir noves línies

En matèria de mobilitat, Govern i Comuns han pactat un avenç significatiu en el traspàs de Rodalies. A través de l’empresa mixta de gestió, la Generalitat es compromet a assumir les línies:

  • R1
  • R2 Sud
  • R3
  • R4 Nord
  • R16

A més, el Govern es compromet a executar obres a la xarxa mitjançant encomanes de gestió, un pas que els Comuns consideren imprescindible per millorar la qualitat del servei.

Transport públic i ajudes socials: reforç del sistema

L’acord també inclou millores en altres àmbits del transport i noves mesures socials:

  • Increment dels recursos per a la xarxa de busos interurbans.
  • Xec anual de 25 euros per a joves destinat a productes menstruals.
  • Xec per a anticonceptius per fomentar la salut sexual entre la població jove.
  • 100.000 noves beques menjador en els pròxims dos anys.

Aquest paquet busca reforçar la cohesió social i facilitar l’accés a serveis bàsics.

ERC, la peça que encara falta

Tot i el pacte amb els Comuns, el Govern encara necessita assegurar el suport d’ERC per garantir l’aprovació definitiva dels Pressupostos. Formalment, les negociacions amb els republicans encara no han començat, de manera que la partida pressupostària continua oberta.