AMPLIACIÓ AEROPORT

La Comissió creada per Foment del Treball proposa allargar la pista 840 metres, arribant als 3mil 500, passant per sobre La Ricarda

Per minimitzar danys, la pista estaria elevada per unes pilones uns 5 metres del nivell del mar

Ricard Jiménez

Barcelona | 23.10.2023 19:21

 La Comissió creada per Foment del Treball proposa allargar la pista 840 metres, arribant als 3mil 500, passant per sobre La Ricarda
La Comissió creada per Foment del Treball proposa allargar la pista 840 metres, arribant als 3mil 500, passant per sobre La Ricarda | ACN

Aquesta és una de les 11 propostes que han analitzat la comissió de treball liderada per Foment. De fet, és la que ha sorgit de la pròpia comissió. El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, en destaca la voluntat de la societat civil catalana d’ampliar l’Aeroport alhora que demana a les administracions que s’arribi ja a un acord.

la nova proposta

El que ha quedat clar és que no fer res no és la solució preferida pels experts. De les 11 que han analitzat, han exposat de forma desacomplexada la proposada per la Comissió. De fet, era la única que encara no s’havia fet pública. Parlem d’un allargament de la pista del mar d’uns 340 metres més respecte la idea que tenia AENA.

En boca del president de la Comissió, Lluís Moreno, la patronal ha proposat que aquesta pista s’elevi uns 5 per sobre La Ricarda, gràcies a uns pilons, però serien necessaris 200 milions més, fregant el 2mil milions euros d’inversió.

Tenint en compte es criteris ecològics, econòmics i les afectacions sonores, es posiciona com l’opció més factible. A més, és compatible amb la proposta per, fins i tot, recuperar els espais naturals propers. Unint la Ricarda amb les zones del Delta de l’Ebre.

I ara què?

Aquesta és una de les 4 propostes que contemplen allargar les pistes, que és la variant més realista per ampliar l’Aeroport. Però després de 13 mesos, no tenim solució ni calendari... Per què?

Principalment, perquè cap de les 11 solucions compleix amb tots els requisits que planteja l’estudi.

A més, el fet de transformar el camps agrícoles en llacunes suposa modificacions mediambientals, motiu pel qual és obligatori canviar directives europees, obligant a aquest projecte a passar per Brussel·les.

En tercer lloc, les possible afectacions que tingui sobre el port. I és que la futura instal·lació de grues de càrrega més altes que les actuals ocuparien bona part de l’espai aeri protegit per a les maniobres d'aproximació o enlairament dels avions. Per aquest motiu, el seu president, Lluís Salvador, ha alertat que la proposta de Foment posa en risc la futura activitat de la segona infraestructura més important per a l’economia catalana.

El diners els posaria l’Estat, els Terrenys la Generalitat i el vistiplau final la Unió Europea. Un entramat burocràtic que endarrerirà encara més una hipotètica ampliació de l’Aeroport del Prat.