LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
La Ciutat d'Estiu 10/08/2022
El programa complet de La Ciutat d'Estiu amb Jaume Mas
LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
El programa complet de La Ciutat d'Estiu amb Jaume Mas
LA BRÚIXOLA D’ESTIU, AMB MARCO CHIAZZA
Podeu escoltar el programa complet de La Brúixola d'Estiu amb Marco Chiazza. Avui hem volgut recordar la figura de l’actriu Olivia Newton-John i ens hem preguntat: què ha significat per tu l’estrella de Grease?
Hem començat repassant l'actualitat informativa amb Ricard Jiménez, una breu anàlisi política amb Fernando Carrera i els esports amb José Agustín Gómez. Després de la publicitat, l'Anna Quirante ens ha portat algunes respostes del carrer a la pregunta del dia i hem entrevistat Sergi Querol, CEO de l’empresa Xipset IT & Cloud Solutions, per abordar la ciberseguretat. La Begoña Perdiguero ens ha seguit donant a conèixer el món de les start-ups amb projectes que fan front a reptes globals. A partir de les nou, ha estat el torn de l’entrevista no política al diputat Joan Mena, d’En Comú Podem, i hem comentat les últimes novetats sobre el món televisiu de la mà de David Montufo. En la recta final, l’Albert Postils ens ha introduït a la física quàntica amb el divulgador Toni Bertólez; hem escalat fins al cel per tractar el fenomen dels Perseids amb Antoni Guntín, responsable de l’Observatori Astronòmic de Castelltallat; i hem acomiadat el programa amb el nostre coach de referència, Javier de Agustín, que ha reflexionat sobre el curt termini.
LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
El programa complet de La Ciutat d'Estiu amb Jaume Mas
LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
Fa uns mesos que el fenòmen musical de TV3, Eufòria, va aconseguir enganxar a grans i joves a la pantalla. En parlem amb la Clara, més coneguda com a Scorpio, la cinquena finalista del concurs musical.
LA BRÚIXOLA D’ESTIU, AMB MARCO CHIAZZA
Podeu escoltar el programa complet de La Brúixola d'Estiu amb Marco Chiazza. Avui, aprofitant que era el Dia Internacional del Gat, ens hem preguntat: quina anècdota divertida tens amb el teu gat?
Hem començat repassant l'actualitat informativa amb Ricard Jiménez, una breu anàlisi política amb Fernando Carrera i els esports amb José Agustín Gómez. Després de la publicitat, l'Anna Quirante ens ha portat algunes respostes del carrer a la pregunta del dia i hem entrevistat Andreu Maldonado, CEO d'Inn Solutions, per haver patentat la primera porta de seguretat que detecta anticipadament l'intent de robatori. L'Albert Postils ens ha portat la història d'El Fonoll, un poble naturista de la Conca de Barberà (Tarragona) on els seus habitants practiquen el nudisme, de la mà del seu promotor Emili Vives; i també ens ha acostat la màgia de Pere Rafart, l'il·lusionista solsoní que la setmana passada va quedar segon al Campionat Mundial de Màgia. A partir de les nou, ha arribat el plat fort del programa amb l'entrevista a Laura de Chiclana, periodista que ha estat cobrint la invasió russa d'Ucraïna, i hem connectat breument amb Oleksandr Slyvchuk, analista polític que ens ha atès des de sòl ucraïnès. En el tram final, Albert Guivernau ha passat revista de l'economia; hem comentat l'aposta creixent de les editorials pel còmic en català amb la col·laboració de Gabriel García, responsable de la botiga Kame Kame Cómics de Sabadell; hem estirat el fil dels còmics per parlar de l'univers Marvel, amb els apunts de l'especialista Juan Torres; i hem abaixat la persiana del programa amb els jocs de La Brúixola d'Estiu.
LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
L'Aleix Graell ens porta fins al Market Place a 17.000 quilometres de distància. I ens descobreix el que es venen els australians en aquest gran forat negre que és el market place de segona mà.
LA CIUTAT D'ESTIU, AMB JAUME MAS
El programa complet de La Ciutat d'Estiu amb Jaume Mas
EL PROGRAMA DE SALUT, EDUCACIÓ SANITÀRIA I QUALITAT DE VIDA D’ONDA CERO CATALUNYA
Programa complet de En Bones Mans, amb Carles Aguilar. L’Hospital de Sant Pau i el Barcelona Health Hub han signat un conveni de col·laboració per impulsar el Centre de Validació Clínica de Solucions Digitals. L’objectiu d’aquest centre, que depèn de la Unitat de Salut Digital de Sant Pau, és ser una eina àgil i eficaç en l’avaluació de la viabilitat, la seguretat i l’efectivitat clínica de solucions digitals i nous processos assistencials. Així mateix, facilitarà l’adopció de tecnologies sanitàries innovadores plantejades per start-ups, empreses i entitats públiques del sector sanitari mitjançant l’acceleració dels seus processos de validació, i facilitarà la transferència de la tecnologia a l’entorn assistencial. A més, el Centre comptarà amb el suport de l’Institut de Recerca Sant Pau per dur a terme els assaigs clínics amb garanties de qualitat i seguretat. Ens ho expliquen la Dra. Mar Gomis-Pastor, Cap de la Unitat de Salut Digital de l'Hospital de Sant Pau i Directora del Centre de Validació Clínica de Solucions Digitals i Eva Rosell de Barcelona Health Hub
La síndrome antifosfolipídica o APS és un tipus de malaltia autoimmune sistèmica, un grup heterogeni d'afeccions amb una característica comuna: el sistema immune genera anticossos que ataquen els teixits del cos. En el cas de la síndrome antifosfolipídica, aquests anticossos poden provocar la formació de coàguls de sang en artèries i venes. El vocal de pacients de la Societat Espanyola Multidisciplinar de Malalties Autoimmunes Sistèmiques (SEMAIS), Gustavo Amorós, que pateix aquesta síndrome, ens explica diferents característiques de les malalties autoimmunes sistèmiques (EAS) a través del projecte de vídeos mensuals, “píndoles informatives”, de l'entitat, Per la seva banda, el vocal de pacients de la SEMAIS, Dr. Gustavo Amorós, revela que molts pacients tenen diverses malalties autoimmunes sistèmiques, cosa que complica el seu maneig terapèutic i la seva qualitat de vida. De tota manera, patir un tipus d'EAS suposa un canvi a la vida del pacient, al seu estil de vida, a l'alimentació o a l'exercici físic amb adaptació a les pròpies possibilitats. Aquesta afecció pot arribar a ser molt discapacitant ja que produeix incapacitats laborals que impedeixen treballar i canvis importants en el dia a dia, tant a la vida domèstica com al lleure.
El Dr. Rafel Guayta ens explica que l'ús de sabates de taló de forma regular i per períodes de temps excessivament prolongats pot arribar a causar problemes de salut, començant pels típics dolors als peus ia l'esquena, fins a qüestions més greus. Tot i que són bonics, cridaners i que llueixen molt bé com a complement per a la tinguda de certs esdeveniments, els talons no són el millor calçat per realitzar les activitats el dia a dia, ni molt menys per complir tota una jornada laboral. Per sort, moltes persones han comprès la importància de saber triar bé els moments per lluir aquest tipus de calçat i també de fer descansos cada cert temps.
La síndrome de Sjögren és una malaltia reumàtica autoimmune sistèmica i crònica, els símptomes clínics principals de la qual estan relacionats amb la destrucció de les glàndules exocrines donant lloc a sequedat ocular, bucal, nasal i vaginal. No obstant això, els pacients pateixen moltes altres manifestacions que s'han de tenir en compte. En aquest àmbit hi ha un important retard diagnòstic, ja que s'estima que entre l'aparició del primer símptoma i el diagnòstic passa de mitjana 4 anys, per la qual cosa hi ha un ampli marge de millora on treballar a través de diversos àmbits com la formació dels especialistes i dels metges de família; així com fomentant una conscienciació social més gran. Hi ha una multitud de símptomes que poden acompanyar les persones amb Sjögren. Els més freqüents, més enllà de la sequedat, són el dolor articular que pot ser inflamatori fins al 50% dels pacients. A més, entre un 10 i un 20% de les persones amb Sjögren pateixen una afectació pulmonar (a nivell de la via aèria o intersticial), i un 10% presentarà afectació renal. També és important destacar l'afectació neurològica central o perifèrica a un altre 10% de pacients i aproximadament el 15% d'aquest col·lectiu presentarà fibromiàlgia associant simptomatologia de cansament intens. Carles Aguilar parla amb el Dr. Sergi Heredia, portaveu de la Societat Espanyola de Reumatologia i Reumatòleg de l'Hospital Sant Joan Despí Moisès Broggi (Barcelona)
Els problemes de son de la dona varien amb els canvis hormonals en diferents etapes de la vida. Les nenes es desenvolupen abans que els nens i, a l'adolescència, tenen la tendència d'anar a dormir més tard i es desperten més tard, cosa que pot abaixar el rendiment escolar. La síndrome premenstrual pot dificultar la conciliació del son i en aquesta fase del cicle la dona té més cansament, somnolència diürna i despertars nocturns. Un 75%-84% de les embarassades no dormen bé durant el tercer trimestre per estar incòmodes físicament, tenir ganes d'orinar, rampes i reflux gastroesofàgic. A la menopausa el 80% de les dones tenen símptomes i el 20% no, entre els quals figuren les sufocacions i l'insomni, que impedeixen un bon descans. L'apnea obstructiva del son no està diagnosticada al 90% de les dones, que també poden patir d'insomni o de la síndrome de cames inquietes. Moltes dones que refereixen estar cansades a la consulta o prenen antidepressius tenen un problema de son del que la Medicina ha de prendre consciència. Carles Aguilar entrevista la Dra. Olga Mediano, Pneumòloga de l'Hospital de Guadalajara i Coordinadora de la Unitat de Cures Respiratòries Intermèdies de la Societat Espanyola de Patologies de l'Aparell Respiratori.
LA BRÚIXOLA D’ESTIU, AMB MARCO CHIAZZA
Podeu escoltar el programa complet de La Brúixola d’Estiu amb Marco Chiazza. Avui, aprofitant que la tònica del programa era gastronòmica, ens hem preguntat: quin és el menjar que no suportes?
Hem començant repassant l’actualitat informativa amb Ricard Jiménez, una breu anàlisi política amb Fernando Carrera i els esports amb José Agustín Gómez. Després de la publicitat, l’Anna Quirante ens ha portat algunes respostes del carrer a la pregunta del dia i hem entrevistat a Núria Martorell i Francina Cortés, impulsores del projecte enCantados, que acosta la música a les persones que pateixen pèrdua auditiva. L’Elena Hernández ens ha pintat el seu semàfor en clau esportiva i ha portat l’advocada Elena Villa per parlar sobre la protecció dels menors en l’esfera de les xarxes socials. A partir de les nou, hem fet un viatge per la gastronomia de casa nostra de la mà de tres xefs de primer ordre: Fran López, Arnau Bosch i Fina Puigdevall. En la recta final, l’Albert Postils ens ha portat tots els detalls de la festa de l’Aquelarre de Cervera amb les valoracions de la regidora Mireia Brandon; l’Elva Moreno ens ha parlat sobre l’orgasme femení en la seva secció de sexe; i hem acabat la setmana amb els jocs de La Brúixola d’Estiu.
EN BONES MANS, AMB CARLES AGUILAR
Segons dades de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN), s'estima que aproximadament 48.000 persones pateixen esclerosi múltiple a Espanya, on cada any es produeixen 1.800 nous diagnòstics.