El debat sobre les infraestructures

Els experts creuen possible ampliar l’aeroport del Prat i no tocar la Ricarda

La divulgadora científica i estudiant del grau d’enginyeria de sistema aeroespacials de la UPC, Sara Ruano, ha defensat la possibilitat d’allargar la tercera pista d’El Prat sense afectar directament l’espai de la llacuna de la Ricarda.

Gabriel Figueredo

Catalunya | 06.09.2021 18:02 (Publicado 06.09.2021 18:00)

En una entrevista a Onda Cero Catalunya, Sara Ruano ha explicat que és possible ampliar 200 metres la tercera pista per donar cabuda als avions de llarg recorregut i convertir el Prat en un “hub” intercontinental. D’aquesta manera, “potser es veuria afectat l’espai protegit però no s’arribaria a la llacuna”. Segons Ruano, no caldria allargar més la pista perquè els avions més pesats com els Jumbo o l’Airbus 380 ja no es construeixen.

Un aeroport a l'inrevés

Per Ruano, aquesta és la solució davant “el coll d’ampolla” que suposa l’actual sistema operatiu de les pistes d’El Prat que funciona a l’inrevés que la majoria d’aeròdroms, on els avions, amb més pes pel combustible, s’enlairen per la pista llarga i aterren per la curta. A l’aeroport de Barcelona, des del 2006, s’enlairen per la pista que està més a prop del mar (la curta) i després viren directament cap al mar perquè “els veïns de Gavà Mar es van queixar de l’impacte acústic”. Això impedeix que els grans avions puguin enlairar-se per la tercera pista.

Per tot plegat, l’aeroport està a prop d’arribar a la seva màxima capacitat. Si no ho ha fet, ha apuntat Ruano, és per la pandèmia i la caiguda en el nombre de passatgers. Ara, segons el que apunta aquesta experta, el Prat arribarà a la seva capacitat màxima el 2024.