L’alliberament dels peatges

Quin serà el model de finançament de les autopistes catalanes en el futur?

Fins al 2023 el govern espanyol i la Generalitat pagaran, a través dels pressupostos, el manteniment de l’AP7, l’AP2, la C-32 nord i la C-33, ara alliberades de peatges. A partir del 2024, és l’usuari d’aquestes vies qui ha de pagar pel seu ús. El professor del departament d’infraestructures del transport i del Territori de la UPC, Àlvar Garola Crespo, ha defensat un “model homogeni per a les vies d’alta ocupació”.

Gabriel Figueredo

Catalunya | 01.09.2021 16:55

En una entrevista a Onda Cero Catalunya, Garola Crespo ha defensat que les administracions siguin capaces de “dissenyar un model de pagament homogeni i abandonar la nomenclatura d’autopistes i autovies i parlar de vies d’alta capacitat”.

Tarifa plana o pagar pels quilòmetres recorreguts

Aquest professor de la UPC s’ha referit als dos models de pagament que hi ha sobre la taula a partir del 2024. Segons Garola, el de la vinyeta o tarifa plana, que fins ara ha defensat la Generalitat, “és fàcil d’introduir i amb poques ”. El sistema de pagament del govern espanyol no està encara definit però va en la direcció del peatge per quilòmetre i, segons Garola, “això implica una sèrie d’inversions per controlar el nombre de quilòmetres que cada vehicle fa en una determinada via”.

Calia allargar tant la concessió dels peatges?

Alguns dels peatges que s’han aixecat a Catalunya tenen 50 anys d’història, ja que les administracions han anat allargant les concessions a les empreses privades. Aquest expert en infraestructures i també economista reconeix que “les inversions fetes per les empreses en aquestes autopistes ha donat peu a “allargar els peatges però s’hauria de mirar concessió per concessió la quantia de les inversions i l’allargament de les concessions”.