En el marc de la Setmana Mundial de l’Alfabetització Mediàtica, la Fundació Bofill i la plataforma de fact-checking Verificat han engegat una prova pilot als centres educatius amb l’objectiu de donar eines a docents i alumnes per combatre la desinformació.
Segons un informe de la Fundació Luca de Tena, el 74% dels professors a Espanya perceben que els seus alumnes estan desinformats. Héctor Martínez, impulsor del Laboratori d’Equitat Digital de la Fundació Bofill, assegura a Onda Cero que la desinformació sempre ha existit, però ara té més altaveus per propagar-se: "L'ús massiu de les xarxes socials ha generat un terreny on la desinformació i els discursos d'odi han caminat molt fàcilment perquè han pogut arribar a tothom i de manera molt ràpida".
En aquest context, s'ha posat en marxa el projecte Centres Desfake. Es tracta d’una prova pilot que s’estendrà fins a l’abril de 2024 a 10 centres educatius i té un doble objectiu. "D'una banda, els docents tindran una part de formació en alfabetització mediàtica. De l'altra, la meta és que els centres educatius es converteixin en espais de confiança mediàtica; és a dir, que integrin en el seu dia a dia l'alfabetització mediàtica i informacional", ha resumit a Onda Cero Cristina Figueras, responsable de l’àrea educativa de Verificat.
Un exemple d’activitat que es pugui realitzar és projectar a l’alumnat una sèrie de continguts que puguin trobar a les xarxes perquè discerneixin si parlen de fets o d’opinions. L’esperit no és crear una assignatura específica sobre alfabetització mediàtica, sinó que s’imparteixi de manera transversal. "En totes les assignatures han de fer recerca d'informació, han de tenir un esperit crític i una comprensió lectora enfocada a internet i les xarxes socials", ha afegit Figueras.
Aquesta prova pilot es farà amb alumnes d’entre primer i quart d’ESO, però la idea és que s’ampliï a més centres i, també, a la primària.