Aquesta és la principal conclusió que s’extreu de l’estudi presentat per la patronal catalana 'El dèficit d'inversió en infraestructures a Catalunya 2009-2023'.
El que més preocupa als representants dels empresaris és que una xarxa d’infraestructures en mal estat suposa una pèrdua de la competitivitat. Tant pel que fa el transport de mercaderies com pel temps que perden els treballadors al anar a la feina. A més del benestar i conciliació familiar de les persones afectades com de la qualitat de vida dels ciutadans.
Per tot plegat, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, titlla la xifra d’"escandalosa" i denuncia que és una "situació intolerable". "Apel·lo a la responsabilitat de les administracions públiques perquè es resolgui d'una vegada per totes aquests problemes d'inversions", ha assenyalat.
Si ens centrem en les darreres dades oficials, l’Estat va executar un 16% de les inversions pressupostades a Catalunya durant el primer semestre del 2023. 370 milions sobre el més de 2.200 pactats. D’altra banda, la Generalitat va executar al llarg de l’any passat un 90% de les inversions pressupostades. A falta de conèixer el volum d’execució del govern central durant el segon semestre del 2023, Catalunya va perdre pel camí la possibilitat de revertir en el territori, en serveis públics, un total de 2.000 milions d’euros.
La patronal presidida per Josep Sánchez Llibre ha identificat cinc eixos sobre els quals millorar les infraestructures de Catalunya, en un context com l'actual de manca d'inversió: la mobilitat en ferrocarril, la seguretat viària i la interconnexió entre territoris; la connectivitat internacional, el transport de mercaderies i avançar en l'autoabastament híbrid.