Renfe tindrà el 51% de les accions i la Generalitat el 49% restant. Tanmateix, la part catalana ocuparà la presidència de la nova companyia i tindrà majoria en el consell d’administració. Les dues parts remarquen que això és un canvi de paradigma perquè el Govern català no només entra a formar part de Renfe, sinó que assumeix el "lideratge del servei". "Rodalies Catalunya és una eina per grestionar el servei des de la proximitat", ha assegurat la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque.
Estat i Generalitat han afirmat que aquestg dijous s’inicia el camí per fer efectiu el traspàs integral de Rodalies, si bé eviten concretar quan Renfe i Adif deixaran d’operar a Catalunya. Les dues parts han reconegut que el trajecte serà "llarg" i "progressiu". Tot i així, el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha remarcat que "Rodalies Catalunya podra prendre moltes decisions en matèria de formació o nous serveis, tan bon punt comenci a operar". Posteriorment, la nova companyia podrà fer "un pas endavant" quan "tingui les llicències i els permisos com a operador ferroviari".
Rodalies Catalunya entrarà en funcionament l’1 de gener de 2026. Ara, tant el Consell de Ministres com el Consell Executiu han de donar el vistiplau a la creació de la nova companyia. Tant els governs català com central han descartat que un hipotètic canvi de govern a l’Estat faria trontollar el camí iniciat. Paneque i Santano han argumentat que només faltaran "tràmits de pura formalitat" un cop tingui les autoritzacions pertitents.